måndag 7 oktober 2013

Snabba vändningar...

... , ibland hinner man liksom inte med. :)

I somras hade jag stora planer på att sonen skulle lägga blöjan, det passade liksom så bra att göra det på sommaren när det är varmt och rumpan ändå är bar nästan hela tiden.
Men sonen tyckte annorlunda. Han var liksom inte alls redo, med följden att jag förberedde mig på ett par tuffa år med en son som pottvägrar... Ungefär samtidigt som mina kalsong-planer gick i kras så bestämde sig sonen för att verkligen passa in i familjen IngenStrukturIngaRutiner, genom att helt släppa sina goda kvällsvanor och sovrutiner....

Vi la ner allt för en tid, potträning och sovrutiner, i all annan röra så kändes det som om jag inte riktigt kunde hitta någon form av strategi för att få till det, liksom. Energin var inte där.
För en månad sen så ställdes pottan fram i vardagsrummet, nu var den synlig, var den intressant så kanske...
Idag är lillbusen torr, dag som natt! Han kissar inte i byxorna, t o m nr två hamnar i pottan! Jag vet att man kan vänta bakslag, men han verkar ha superkoll och vi tänker knappt på att påminna honom. Ibland kommer han susande ifrån rummet, ropandes "ojoj, kissnödig!", och man väntar sig nerkissade kalsonger, men nej- han kniper och kalsongerna är snustorra :).

------------------------------------------

Eftersom sonen nu verkade mottaglig för lite nya rutiner, så tog vi tag i nästa grej... nattningen...
Jag säger bara; TACK, ALFONS ÅBERG!! Och TACK ÄLSKADE MAMMA för boken!!
Jacob älskar Alfons Åberg, speciellt "God natt, Alfons Åberg". Ända sen han fick boken av son mormor, så har vi läst den ett antal gånger varje dag. Han kan den utantill.

Planerna var att vi sakta, men säkert, skulle införa en bra kvällsrutin. Ni vet; städa undan, borsta tänderna, kissa, läsa bok och SOVA... Vi väntade oss en ganska jobbig period med övertrött son och låååång nattning...
Vi började i gårkväll. Jag tog ett djupt andetag och sa ": Jacob, nu är det dags att kissa och borsta tänderna, sen säger vi god natt till pappa och går upp och läser Alfons Åberg. Sen är det dags att sova." Punkt. Inga alternativ, ingen diskussion...
"ok, mamma", säger busungen och går in i badrummet...

Ridå....

Jacob kissar, tar på sig pyamasen, borstar tänderna, låter mig borsta under protest och säger "god natt, pappa" och ger Rickard en stor kram och puss. Vi samlar ihop napp, kanin och bok och beger oss upp till sovrummet.
Vi läser Alfons, kramas, säger god natt och.... HAN SOMNAR!! På FEM minuter!!!
Samma sak i dag :). Lugnt och sansat och såå mysigt.

Plötsligt så händer det!


2 kommentarer:

Anna sa...

Härligt! Det ska bli så roligt att träffa stora killen på onsdag! :) (Och dig också, förstås. ;))

Monni sa...

Lycka! :)