måndag 12 december 2011

Precis i dag...

... för tre år sedan satt jag för personlig läsning och det poplära mediumet Benny i Malmö. Jag fick en hel del saker bekräftade, och plötsligt tittade han på mig och sa: "Ni är inte färdiga!"
"What?" Den där blicken som medium kan ha är lite kuslig, han tittade liksom rakt genom mig.
"Ni får ett tredje barn", säger en tvärsäker Benny.
"Nej, nej, protesterade jag. Det blev liksom inga fler barn när det var meningen, nu har vi lagt det åt sidan!"
Då tittade Benny lite barskt på mig, log och sa: "Det kommer en gosse till er. Så är det"
"Meeen, neeej, det tror jag inte..."
"DET KOMMER EN GOSSE TILL ER", sa han som om jag inte fattade riktigt vad han menade... "En gosse som har varit på väg till er ett tag, men inte varit redo. Han kommer."
... Och så gick han vidare till nästa sak, något om en lång resa...

Nästan precis exakt ett år senare så blir denna svensken gravid. Med en liten gosse...
Slumpen? Förutbestämt? Skit samma, bra blev det i allafall ;).
Just nu går denne lille gosse rundor på golvet och skäller och gormar... Han är säkert jätte trött på dessa förkylningar som avlöser varandra hela tiden. Plötsligt stannar han till och säger "heeesa" (hejsan) till den stora tomten framför fönstret, fnittrar, pekar på näsan och säger "neeesa".

Plötsligt känner jag mig så otacksam. En väldigt nära och underbar vän vet precis vad jag menar. Man gnäller och tycker att livet är trist ibland av olika anledningar, sen kommer den där vågen av skamsenhet över dig när du ser dig om och de ser vad du faktiskt har i livet... Underbar familj och släkt, vänner, hus, bil, hundar, katter, jobb.... och ÄNDÅ är jag inte nöjd?!?
Jag är så tacksam för allt jag har, egentligen vill jag ju inte ändra något... men ändå. vissa saker kunde ha blivit annorlunda. Så är det bara. Vissa händelser kunde vi ha varit förutan.

Tror på ödet, men också att man kan välja andra vägar än det som är förutbestämt. Man kan påverka sitt eget öde, positivt eller negativt. Familjen har drabbats av olika jobbiga händelser, vi ahr vid dessa händelser valt att hantera dessa på vårt sätt. Vi kunde också ha gett upp och låtit det negativa ta över helt. Benny sa att man drabbas av olika saker för att man klarar av dem och för att man ska lära sig av dem. Ett ämne som kan diskuteras i det oändliga... Man kan skapa världskrig med bästa vänner över detta ämne. Det är väldigt svårt att se en mening med världssvält, cancer och annat hemskt skit som drabbar människan, men för egen del- för att klara förståndet-så väljer jag att tro. Tro på att allt som händer har en mening. Annars går jag under.
Jag älskar mitt liv, men inte allt och alla som ingår i det.

1 kommentar:

Anna sa...

Och vilken härlig liten prins det var som kom sen! Även om han kunde fått tummen loss några år tidigare så att vi kunde varit mammalediga ihop! :D

KRAMAR!