tisdag 8 februari 2011

Hela familjen Höglund...

... är nu engagerad i "projekt LCHF" :). Ja, jag vet att växande ungdom inte ska grejsa med dieter och dylikt, men jag kan inte hitta något negativt med att minska på sockermängden i födointaget. Vi överdriver inte heller fettintaget utan försöker tänka sunt, undvika kolhydrater, äta ordentligt med bra mat och bara mår bra. Kan det då bli fel med LCHF? Kanske kommer de att få i sig liiite med kolhydrater än R och jag, men vi tror ändå på detta.

Vi har tillsammans planerat och skrivit inköpslistor. Istället för socker med flingor och mjölk (skrivet i den ordningen som är störst mängd i portionen ;)) , så har de fått tänka ut vad som kanske skulle lämpa sig lite bättre. Planera för en stadig frukost som håller länge, och hålla en bra nivå på blodsockret. dessutom får de hjälpa mamma att planera veckomatsedel, det gillas. Ibland kan man behöva lite idéer.

Vad tycker ni andra? Gör jag helt fel som kör LCHF med vuxna barn?

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag tycker du gör helt rätt, särskilt som låter dem vara med och planera. Låt dem tänka efter, så lär de sig äta nyttigt.

Monni sa...

Håller med Anna! Mycket sunt att lära dem tänka efter själv. Och kul att planera ihop! Deras kroppar har väl dessutom växt färdigt? Då är det bara att köra!