måndag 7 februari 2011

Liten och vit...

...men, ack så vass... :(
Hade tänk att amma J läääänge- det är billigt, mysigt, avstressande, lagom varmt, tillgängligt och dessutom har jag massor av mat, men verkar det som om en endaste liten vass tand ska fördärva allt...
Nu har jag blivit biten 3 gånger, och det gör ONT, och nu är jag faktiskt inte alls så road av amma :(. Den där mysiga stunden har bytts ut mot en spänd, stressig och tjurig stund i soffan.
Tänk att något så enkelt som att när som helst kunna sätta sig i soffan och mata kan bli ett ständigt planerande och stressande. Nu måste jag vänta tills att J är RIKTIGT hungrig för att vara säker på att han INTE ska strula och busa= bita, och detta medför att han gnäller mycket mer än tidigare och att jag spänner mig av rädsla under hela amningen gör ju inte saken bättre. Han känner att jag håller full koll och är super-beredd på att sticka in ett finger vid minsta antydan...
I går kändes det så olustigt att jag t o m hade en flaska redo brevid med utpumpad mjölk, när han släppte första gången vågade jag inte lägga till igen utan gav honom flaskan... Eller hur?!
Han vägrade totalt att suga på en låtsas-tutte, och tittade på mig som om jag tappat allt förstånd.
Vi får väl se hur vi löser detta...

5 kommentarer:

Anna sa...

Bara kom ihåg att det är du som bestämmer - ingen annan. Gör vad som känns bäst för dig själv och strunta i vad andra tycker! <3

Unknown sa...

Var lite mer avslappnad i dag, eftersom han vägrar flaska så försöker vi. En ny tand är på g och han är lite kinkigare än vanligt. Vi håller tummarna.

på natten går det fortfarande jättebra, då är han väl för trött för att strula och bita.

Anna sa...

Hmm... Egentligen är gillar jag inte rådgivning kring amning och liknande, eftersom alla barn är olika och alla mammor också, men...

Om ni verkligen vill lära honom att ta flaskan är det bättre att Rickard gör det i början - för han vet att det finns bättre grejer hos dig. Dessutom kommer han nog inte att ta flaskan efter att ha ammat lite grann. Nog bättre att ge honom flaskan direkt när han är hungrig. Vi fick öva en del med Matilda innan det funkade...

Anna sa...

Heh... Alltså: Jacob vet att det finns bättre grejer hos dig än nappflaska. Rickard vet säkert också det, men det påverkar säkert inte Jacobs benägenhet att ta flaskan. :D

Anonym sa...

det finns sånna saker man kan sätta på bröstvårtan för att skydda mot bett :P bara ett tips :D

/ en vän till sanra