lördag 19 december 2009

JIIIIHAAAAAA...

...snön faller i Skåne och det blir fullständig kaos:)...
Tänk om det blir en vit jul!?! Varför är det så viktigt med en vit julafton/juldag? Kanske för att det hjälper till att få till den där xtra känslan av jul/vinter/mys.
Julen var inte alltid vit när jag var liten, även om jag vill komma i håg det på det viset... Däremot var det ALLTID snöstorm i februari och mars... Varje år vid min födelsedag så var det samma dilemma... Planering med mat och annat, telefonsamtal med släkten i malmö och Skegrie... Skulle gästerna komma eller inte... Malmöfolket är tuffa och trotsade vädrets makter så mycket som det gick( men det finns begränsningar även för dom;)), skegriefolket som bodde närmast hade svårast att komma hem...de var lika insnöade som vi... De var inte villiga att ta på sig termobyxor och trava över åkermarken bara för att jag skulle få mina presenter, vilket jag tyckte var ganska mesigt...;). Undrar hur många gånger som vi blev stående med mat och dukning utan gäster..
I mars fyller Låtsaskusinen år, läget var lika illa då. Mina föräldrar är inga mesar, vi gjorde oss iordning, packade "försäkerhetsskullväskan" och filtar och begav oss upp till E6. Där stod bilarna parkerade, var inte ens lönt att försöka köra ner dom till husen. Ibland fick vi dock ge upp... Snöstorm är inget man leker med i Skaone.
Hihi.. har så roliga minnen från de vintrarna:). Bilarna stod parkerade på åkern, alla grannar samlades för att värma bilar och skrapa rutor. Det var någon sorts konstig gemenskap. Minnen som fortfarande kan få mig att le. Värre var det nog för MaPa, jag slapp ju alla de jobbiga planeringarna och arbetet.
När man sen skulle ut på E6 så fick man kolla så att kusten var klar, ta sats och forsera drivorna som ALLTID befann sig precis vid utfarten. Skulle en bil komma på E6 precis när man fick fäste.. så var det bara att börja om igen.. hihi...
Ni kan väl bara gissa hur det såg ut nere i byn Torvängarna när snön lamslog skåne -78/79. :D:D
Snö, snö och åter snö. Min mamma, luv u, bultade på sig/oss och begav sig över åkern för att köpa mat i Skegrie. Vi hade snö upp till taket, fördärvade grannens växthus och skyllde på hunden(gick inte att gå på trots snön...) hihi.
Barndomsminnen...:) *ler*

3 kommentarer:

Anna sa...

Jag minns! Vi åkte skidor över brevlådorna! :D Och man har haft sina räliga bilfärder hem från Torvängarna, i snöstorm så man knappt visste om man var på vägen eller ute på åkern... Förresten var jag nog lika besviken som du när det inte blev något kalas. Fast jag hade ingen god mat att trösta mig med´. ;)

Jag skulle ut och handla ikväll, men vi får nog skrapa ihop något från frysen istället...

Nog är det mysigt med snö, men det komplicerar transporter inför julfirandet. Hoppas ändå att det kan ligga kvar över julen! (Fast det kan sluta blåsa innan dess!!)

KRAMAR!!!

Unknown sa...

Mmm, har en del julklappar kvar att inhandla... Inte många men dock viktiga. Hoppas att det vita ligger kvar, men det behöver inte komma mer;)

Far sa...

Vem glömmer de fem meter höga drivorna på E-sexan eller er grannes som gick ända upp till taket