torsdag 27 februari 2014

Det pratas mycket....

... om pensionärer som efter ett helt arbetsliv får leva på gränsen till fattigdom. Så klart så tycker även jag att detta är oacceptabelt och jag förstår deras besvikelse, dessutom så kan jag inte låta bli att undra om det finns pengar åt min generation när vi går i pension...

Jag läste om en dam som har 8800 kr netto i månaden, hon var förtvivlad och undrade hur hon skulle knna klara sig utan mannens inkomst.
Min dotter har ut 6200kr i månaden, efter skatt. Som pensionär så äger du kanske din bostad, du har gjort en del i ditt liv och har haft möjlighet att unna dig något.
Att vara 20+ och ha drömmar är inte lätt med en inkomst på 6200kr varje månad. Att unna sig något finns inte på kartan... Att dessutom vara sjukskriven och inte kunna jobba extra underlättar inte.

Bara en liten tanke som dök upp när jag läste om alla pensionärer som jämrar sig. Jag vill absolut inte bagatellisera deras problem, bara tillägga att det finns andra som faktiskt har det sämre..

2 kommentarer:

Anna sa...

Och jag vill inte heller bagatellisera deras problem, men har det inte alltid varit så? :-O

Unknown sa...

Eller hur?! Plötsligt tas det upp som om de fått det så mycket sämre :-/...