lördag 1 september 2012

Gårdagens dilemma...

...valmöjligheten som störde min shopping...





Stod i lugn och ro(?!) och pantade en massa äckliga flaskor och skulle bara svsluta genom att trycka på kvittoknappen... trodde jag.  Blev alldeles ställd. Ta pantpengarna eller bidra till rädda barnen för att hjälpa barnen i samhället?

Visst vill jag hjälpa. Visst vill jag hjälpa barn som har det svårt! Fingret närmade sig den gula knappen...
Mina barn har det svårt. Plötsligt blir jag tveksam... Mina barn har problem i samhället.
Jag är inte rik. Ska jag trycka på den gula knappen och hoppas på att mina barn får ta del av dessa pengar, eller jag trycka grönt och istället ge panten åt mina barn , så där direkt ist för indirekt?
Kommer på att mina barn är vuxna. Barn i mina ögon, vuxna enligt alla andra...

Gult eller grönt? Vad tror ni att jag valde? Ego och icke-rik vs hjälpsam och icke-ego?

Kan också säga att det rörde sig om 150 kr...

;)

2 kommentarer:

Anna sa...

Haha! Samvetskval... ;) Man kan ju tänka så också att man behöver ju inte trycka på den gula knappen varje gång, utan kanske bara någon gång. För samvetets skull. ;)

KRAAAAM!

Unknown sa...

Jag tryckte grönt, hehehe. Så ego var jag just den dagen, just precis då... nästa gång blir det nog gul... tror jag