tisdag 16 november 2010

Nu planeras det för...


... DOP!

Detta hade Fru Höglund helt förträngt... Jag är medveten om att det är helt frivilligt och inget tvång, och att jag därför inte har någon anledning att stressa med detta, men jag vill ju att sonen döps in i svenska kyrkan. Och jag lovar... jag stressar inte... det krävs mer än så ;).


Vi är ingen aktivt kristen familj, men jag anser ändå att det underlättar med ett "riktigt" dop och inte bara namngivelseceremoni. Någon form av tro har vi och Jacob får själv bestämma hur han väljer att tro senare i sitt liv, men nu kör vi på en tradition och introducerar honom i kristendomen.


Jag gillar det här med att blanda lite... Lite här och lite där; en blandning av det bästa inom religionerna på något sätt. En tro på något som vakar över oss, något som kan ge oss trygghet och beskydd. Kanske anser någon att det är naivt och fånigt, men jag är övertygad om att "något" finns där. Kanske inte någoN , men någoT. Har liksom alltid trott att det finns något före och efter detta livet. Kanske återkommer vi väldigt många gånger till denna världen. Kanske inte. Vem vet?

Kvällen/natten då min älskade morfar Pelle dog blev jag ännu en gång övertygad om att livet och döden inte är så enkelt och definitivt som vissa tror. Minuten efter att Pelle hade somnat in startar vår radio i köket... Detta har den aldrig gjort, varken före eller efter denna kvällen. just då visste jag inte att han hade somnat in. klockslaget fick jag dagen efter av mamma.

Han kom förbi för att säga godnatt. Det är jag helt övertygad om.


Enligt ett känt medium har jag i tidigare liv bl a varit en tysk stridspilot och en liten judisk flicka.

Stridspilot under första världskriget, och judisk flicka under andra världskriget... Gissa hur deras liv slutade.. Dåligt val av liv, tyckte jag när han berättade...

Han förklarade att min rädsla och ångest inför flygning och min astma och luftrörsproblematik kommer av detta. Tja, vem vet?

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag tror vår älskade morfar fortfarande har koll på oss och svänger förbi lite då och då för att hjälpa till eller bara hälsa på. :)

KRAMAR!

Unknown sa...

:D
Är säker på detta.:)