söndag 13 september 2009

Konsten att fastna...

...i olika forum...
Dygnet innehåller för tillfället alldeles för få timmar, dessa forum är som ett gift... Men, får man inte svar från läkare eller andra välbetalda "förståsigpåare", så återstår : livserfarenheter.
Just nu är jag helt insnöad på ett forum för människor som på ett eller annat sätt är drabbade av EDS- Ehler Danlos Syndrom. Det är helt underbart att läsa och diskutera med personer i samma situation som vi är i.
Har helt plötsligt fått för mig att Amandas svimningar har med EDS att göra... Desperat? Kanske... Kanske letar jag bara efter svar så att jag kan slappna av, må bra och ev kunna sova på nätterna... I bland så verkar allting så hopplöst, oändligt överväldigande...
Jag har alltså fått för mig att Amandas frånvaroattacker kan vara orsakade av ostabilitet i nacken. Om olika nerver hamnar i kläm kan detta ju faktiskt orsaka yrsel, frånvaroattacker och kortslutning... Låter det rimligt? När hon sedan "svimmar" och slappnar av så löser sig en ev låsning i nacken och hon vaknar igen..Låter det rimligt forfarande? Kan det vara så att en nackkrage kan vara lösningen? För enkelt för att vara sant? Om det nu är så.. kan man få en fåfäng tonåring som knappt vill kännas vid EDS att bära en sådan?

...suck...

5 kommentarer:

Magda sa...

Men du nu kommer de3tta låta jätte knäppt men om du har sett top modell så var det ju en tjej som pang svimmade på en bedömning pga just detta och hon hade haft det sen hon var liten....sök på yotube, vet jag

Anna sa...

Kan bli svårt... :/

Anonym sa...

Igår natt drömde jag om svimningar (dock inte om Amanda) och då berodde de på graviditet (inte min). Nu när jag läser dina funderingar så tänker jag - visst var det så när man var gravid att det fanns nån nervgrej som gjorde att man kunde svimma till och med när man låg ner? Minns inte exakt, men du träffar ju gravida rätt ofta :D så du vet säkert hur det är. Kan inte något sådant var möjligt (om än väldigt osannolikt) även om man inte är gravid? Nån slags svullnader nånstans som trycker, eller hormonpåslag, eller... nåt...

Fattar att du är desperat. Herregud, vem hade inte varit det!?

Unknown sa...

Annika: tror att du tänker på vagusnerven, en vagal reaktion. Tryckt på Vena Cava blir ibland så stort när man ligger ner med stor mage, (eller utan) så att blodtillförseln störs.

Magda: Gissa om jag surfar.. Är the googlare no1..hihi

Anna sa...

Vena Cava känner vi igen, ja. Den gav mig problem redan i vecka 28...!!!

;)

Du googlar svimningar och jag googlar läckande blöjor. Olika ställen i livet. ;)


KRAM!